Der er stadig flere virksomheder, der bruger store summer på at promovere sig selv og deres produkter gennem større events. Tidligere var det især noget man så inden for tech branchen, hvor de store producenter introducerede deres nye modeller for pressen og kunder. Alle kender naturligvis også de store modeshows, hvor modehusene kan vise deres nye kollektioner frem.
Inden for de senere år, er der sket en stigning i flere virksomheder, der præsenterer deres produkter, tjenester og ydelser på pressemøder, konferencer og lignende. Forskellen er primært hvordan det er pakket ind. At holde en konference eller en messe, er i langt de fleste tilfælde et påskud for at sælge et produkt, eller for at sælge billetter til messen.
Der er flere af de danske eventbureauer der nyder godt af dette. Hvis man som virksomhed står overfor at skulle afholde sin første konference eller messe, er det de færreste der vil kaste sig hovedkulds ud i at stå for alting selv. I stedet vil mange vælge, at lade professionelle med erfaring på området stå for det hårde arbejde, der ligger i planlægningen og koordineringen af at afholde dette.
Pressemøder er et andet godt eksempelvis. Opmærksomhed og medieomtale er godt, og medmindre man vil betale for annoncering, får man denne gennem redaktionelt indhold og PR arbejde. Derfor er der også mange virksomheder, der udover at sende pressemeddelelser ud til den danske presse også holder pressemøder, hvor journalister kan stille uddybende spørgsmål.
Sender en avis, dagblad eller lignende først en journalist ud til et pressemøde, er man som virksomhed mere eller mindre så godt som sikret omtale på den ene eller anden måde. Selve afholdelsen er der dog stadig mange der ikke går så meget op i. Hvis der er stole nok, og de fremmødte kan høre hvad der bliver sagt, må det jo være nok, ikke?
Nej ! Gør man lidt ekstra ud af mødet, og sørger for at der er god forplejning, vil man kunne gøre journalisterne en smule mere medgørlige og samtidig give dem mere lyst til at komme en anden gang, når man sender en invitation ud.
Her kan det derfor også være en god ide at alliere sig med fagfolk, der er vant til at afholde denne slags events for pressen.